Marktinformatie: oktober 2022

Noorse kabeljauwprijzen breken records

Exportprijzen van zowel verse als diepvries kabeljauw uit Noorwegen waren in week 41 recordhoog.  De prijs van kabeljauw (H&G) kwam uit op NOK 57.2 per kg, dit is 51% duurder dan dezelfde week in 2021. Dit terwijl de exportvolumes juist gestegen zijn met 878 kubieke ton per week. De vraag blijft het aanbod overstijgen.

De vraag naar de 1-2,5kg en 4-6 kg kabeljauw (H&G) stegen het meest. De grootste importeur van Noorse kabeljauw was China in week 41 die 636 ton importeerde, de helft van het totale verkoopvolume. De export van diepvries kabeljauw naar China steeg 45% jaar over het laatste jaar en de export naar het VK  zo’n 41%. De exportvolumes naar de EU lagen in week 41 juist meer dan 10% lager dan een jaar geleden, terwijl ook hier een prijsrecord is neergezet.

Biomassa van Noorse kweekzalm lager dan een jaar geleden

De biomassa van Noorse kweekzalm lag in september 2% lager dan een jaar geleden. Volgens een maandelijkse rapport van Akvfakta is reden hiervoor is dat 3% meer vis is geëxporteerd in september, terwijl de zalmen juist 5% minder voer kregen.

Minder biomassa betekent dat er minder vissen zullen worden verkocht over de komende maanden. Daardoor worden ook hogere prijzen verwacht.

Sentiment van Alaska pollak verbetert, maar ‘imitatiekrab’ geeft nog steeds een slechte naam aan Surimi

Consumenten worden steeds bekender met Alaska pollak, perceptie is over het algemeen positief. Het consumentenbewustzijn van Alaska pollak wordt ook relatief beter tegenover kabeljauw en tilapia.

Daarnaast blijkt dat Alaska pollak ten opzichte van 2021 steeds duurzamer wordt bevonden. Tevens blijkt dat 43% van de consumenten Alaska pollak in de supermarkt diepgevroren kopen, 40% bij een restaurant en 34% bij een fastfoodrestaurant.

Surimi is een ander verhaal, consumenten zien het product als imitatiekrab. Consumenten zijn negatief over het product omdat ze denken dat het geen echte ‘seafood’ is. Dit blijkt uit een onderzoek naar Alaska pollak consumptie onder Amerikanen.

 

McDonald’s omzet van Alaska pollak groeit

De Filet-O-Fish bestaat nu 50 jaar, maar blijft nog steeds een ‘unieke rol’ op het menu vervullen, volgens McDonald’s.

In Hong Kong is het één van de meest populaire producten op het menu. Het voorziet een differentiatie ten opzichte van concurrenten. Frankrijk is de grootste Europese consument van Filet-O-Fish, het dient als een populaire alternatief voor de traditionele proteïnen, die weliswaar steeds milieubewuster worden geproduceerd en gezonder zijn.  In Frankrijk werden ook nieuwe smaken geïntroduceerd zoals de wasabi Filet-O-Fish. In de VS heeft de Filet-O-Fish ook fans en brengt loyale klanten naar de McDonald’s die speciaal naar het restaurant gaan om dit product aan te schaffen.

‘Het biedt meer nostalgie en comfort dan andere producten op het menu, dat is waar mensen naar zoeken in deze moeilijke tijden’, aldus McDonald’s. ‘

Alhoewel er geen globale push is ziet McDonalds dat Alaska pollak wat meer ruimte krijgt. Frankrijk introduceerde vorig jaar bijvoorbeeld de Fish McBites met overweldigend succes, mogelijk zien ze dat zelfde succes ook in andere Europese markten.

Meer berichten

Blijf op de hoogte


    Bekijk hieronder de nieuwsbrieven die eerder werden verzonden.

    keyboard_arrow_up
    Translate »