Marktinformatie: december 2021

Vrachttarieven blijven voorlopig stijgen

Vrachttarieven evenals de grondstofprijzen blijven stijgen en een knelpunt voor veel visbedrijven. Mede dankzij de corona-overheidssteun blijven de bedrijven vooralsnog overeind. Dit blijkt uit de algemene ledenvergadering van de Vereniging van Importeurs van Visproducten.

Inmiddels kost het 10 keer zoveel om een container vis te vervoeren in vergelijking met 2 jaar geleden. Dit heeft, zoals in onze eerdere nieuwsbrieven beschreven staat, te maken met o.a. de coronamaatregelen in China. Havens worden regelmatig om corona uitbraken gesloten. Daarnaast werden er veel containerschepen uit de vaart genomen en kwamen deze op verkeerde plekken te liggen door een gebrek aan vracht. Ook de prijzen van visvoeders voor viskweekbedrijven zijn gestegen. Tevens zijn de grondstofprijzen gestegen door de verminderde bezetting in de fabrieken.

De verwachting is dat de sector nog zeker tot eind 2023 met hoge tarieven te maken zal hebben. Voor visimporteurs zal het de uitdaging zijn om zorgvuldig te plannen en op tijd voor voordeligere tarieven te importeren.

Palingsector is opgelucht

Na onze berichtgeving vorige maand over de uitspraken van het ICES op de palingstand liep de spanning verder op.

Uit de recente evaluatie van het nationale Aalherstelplan blijkt namelijk dat de sterfte van paling die wil migreren substantieel is, zo’n 56% . Daarnaast blijkt uit onderzoek van RAVON dat 40% van de Nederlandse wateren niet meer bereikbaar is voor paling.

Er werd zelfs gedacht aan een verbod op de palingvisserij door o.a. het ICES. De Tweede Kamer riep de regering echter op om met een oplossing voor de migratieknelpunten voor de Paling te komen en dit ook aan andere landen in Europa bekend te maken. Hier op volgend werd een motie ingediend (met steun van de Tweede Kamer) waarin gevraagd werd zowel in Europees verband, als in Nederland een inventarisatie te maken van de belangrijkste migratieknelpunten voor paling en in samenwerking met de waterbeheer plannen te maken om die op te lossen. Daarnaast werd door het ministerie van LNV bevestigd dat de komende jaren de Europese Aalverordening en de daarin opgenomen maatregelen als uitgangspunt voor het nationale Aalbeleid blijven gelden, tot opluchting van DUPAN. Een van de punten uit de verordening is het uitzetten van jonge paling (glasalen).

Garnalenprijzen zullen voorlopig blijven stijgen

Verkoopprijzen van de koudwatergarnaal ‘Pandalus Borealis’ zullen in Europa voorlopig blijven stijgen totdat ze in verhouding staan met de prijzen van de onbewerkte producten. Dit heeft te maken met de schaarste in de toevoer van het afgelopen jaar. Vanaf Juni 2021 begon de groei echter af te vlakken. Een Europese garnalenhandelaar stelt dat de markt in een gezonde toestand verkeert en dat de prijsstijgingen het resultaat zijn van simpelweg vraag en aanbod. ‘In het begin van de coronapandemie was te zien dat de vraag naar garnalen in de retail groeide en de vraag in de foodservices afnam. Nu gaat het juist de andere kant op, de vraag in de retail zwakt af en de foodservices krijgen weer meer marktaandeel’. Daarnaast stelt hij dat prijzen van de onbewerkte producten de komende tijd zeker nog minstens 10% – 15% zullen stijgen. Het zal weken tot maanden duren totdat dit ook zichtbaar zal zijn in de verkoopprijzen.

Een van de grootste prijsstijgingen van alle garnalensoorten zijn te zien bij de Vannamei garnalen uit Thailand. In week 49 was de kilo prijs $5.28, terwijl in week 39 van dit jaar de kilo prijs nog maar $3.77 was. De hoogste prijsstand van deze garnalensoort was te zien bij de Chinese variant die in week 48 boven de $7.93 per kilo schoot. De prijsstinging van deze garnalensoort komt door de exportstijging. Exporteurs verwachten zelfs een exportstijging van meer dan 10% in 2022.

Meer berichten

Blijf op de hoogte


    Bekijk hieronder de nieuwsbrieven die eerder werden verzonden.

    keyboard_arrow_up
    Translate »