Marktinformatie: mei 2022

Lichte prijsdaling van zalm in week 19

De markt van zalm gaat alle kanten sinds de extreme prijsstijgingen van de maand april. Toen de prijzen van zalm over de NOK 100 per kilogram gingen, zorgde het al voor gefronste wenkbrauwen. Toen de prijzen zelfs richting de 130 NOK/kg in week 17 gingen, bleven veel inkopers weg.

De prijzen voor week 19 zijn daarom nu gezakt naar zo’n 115-120 NOK/kg volgens het Undercurrentnews.

De prijzen voor Chileense zalm stijgen echter nog steeds. In week 18 was er een stijging van $0,10/lb voor de Amerikaanse markt te zien. In de gehele Amerikaanse markt is er namelijk een tekort aan vis.
Daarom zullen de visprijzen voorlopig geleidelijk blijven stijgen.

Vietnamese pangasius breekt prijsrecords in de VS

De exportprijs van pangasius uit Vietnam naar de VS steeg flink in Q1 van dit jaar. Er werd zelfs een nieuw record neergezet. De prijzen bereikte een hoogte van $4,50 per kilogram. De gehele export naar de Verenigde Staten groeide met 123% jaar op jaar tot een waarde van $160 miljoen. Dit kwam door een hoge vraag en een bescheiden aanvoer.

Exportprijzen naar de EU lagen een stuk lager, namelijk $2,90-$3,45/kg volgens de Vietnam Assiociation of Seafood Exporters and Producers (VAESP). De exportwaarde kwam uit op $646 miljoen, een jaar op jaar groei van 88%.

Kabeljauw wordt ‘de nieuwe zalm’

Het is een raar jaar voor kabeljauwverwerkers uit Noorwegen. De vraag uit Europa is nog nooit zo hoog geweest, maar ook problemen door wisselkoersen, vrachtkosten en quota’s zorgen voor lage marges.

De COO van Insula, Morten Hyldborg Jensen zegt dat het voor hoofdpijn zorgt.

‘Hele kabeljauwprijzen lagen zo’n 50% hoger dit jaar, en hele schelvisprijzen zo’n 30%.  Het is een echte uitdaging voor de markt omdat de transportkosten ook zo’n 32% hoger liggen dan vorig jaar’, aldus Jensen.

‘Ook heb je de Noorse kroon, welke wordt beïnvloed door de olieprijzen en door situatie in Oekraïne.
Omdat de olieprijs hoog ligt is de Noorse kroon ook sterker geworden’.

‘We zien een nieuwe marktsituatie. De spelers op markt: inkopers, retailers en visverwerkers realiseren dat de prijzen niet omlaag gaan’, aldus Jensen.

Vissers verwachten dat de toevoer van vis omlaag afneemt en daardoor de prijzen verder zullen toenemen of tenminste blijven waar ze nu zijn.

Jensen denkt ook dat de verhoging van de rauwe grondstofprijzen nog niet in de markt zijn doorgevoerd.

‘Normaal is de Europese vraag naar witvis betrouwbaar ongeacht de prijs. Vorige inspanningen om kabeljauw te substitueren voor pangasius of hoki faalde. Echter zal het mogelijk dit jaar anders zijn door de prijsstijgingen.

Het bakje kibbeling en de ‘fish & chips’ zullen duurder worden. Daarnaast zullen vissticks fabrikanten ook minder gebruik maken van kabeljauw.

Brandstofprijzen beperken visserij

Brandstofprijzen liggen al weken aan de hoge kant, dit komt door de oorlog in Oekraïne. Dit beperkt de visserij in heel Europa omdat de rendementen onder druk komen te staan. Soms leidt het er zelfs toe dat schepen niet meer uitvaren omdat de opbrengsten de kosten onvoldoende dekken, ook in Nederland liggen een aantal kotters stil om deze redenen.

Voorheen kregen de kottervissers een brandstoftoeslag van 75 cent per kilo voor duurdere vissoorten zoals tong, tarbot en griet. Voor andere vissoorten was dat 20 cent.

Echter is sinds begin deze maand de brandstoftoeslag afgeschaft omdat er voor de vishandelaren te weinig zicht was op verbetering van de visaanvoer. In andere landen geldt namelijk geen brandstoftoeslag.

Meer berichten

Blijf op de hoogte


    Bekijk hieronder de nieuwsbrieven die eerder werden verzonden.

    keyboard_arrow_up
    Translate »